lördag 23 oktober 2010

Sovrum och hos Anette o Johan


Lånad bild från Gripsholm
I slutet på veckan kom detta qviltade överkast hem till butiken. Så fina härliga färger på detta lapptäcke. Till dubbelsäng. Ett har jag redan sålt. Väljer själv mellan detta och ett helvitt till vårt nya blivande sovrum.


Våra vänner Anette & Johan har lämnat in sin eksäng på sprutlackering och titta så fin den blev. Även sängborden. Porslinsknopparna köpte hon hos mej. Vackert med ett helvitt sovrum med en beige fondvägg.

***
Vi bestämde oss för att även vi skulle lämna in vår gustavianska rosettsäng och sängbord på lackering. Maken hade bara hunnit måla baksidan på gaveln som tur var. Så två veckor får vi vänta. Det har varit stillestånd i sovrummet men i helgen har maken målat lister och imorgon ska han måla golvet. Vi kör på med ljusgrå färg på vår gamla plastmatta. Hela sovrummet blir en budget variant. Men det blir VITT VITT......istället för furutak, furumöbler och aprikosa väggar.



Bilder på qviltade överkast och lapptäckskudde är lånade från Gripsholm.
Allt utom det vita överkastet finns i webbutiken.
Bilder ovan är saker jag funderar om jag ska ha i sovrummet. Det helvita qviltade överkastet har vi redan på rumssoffan. Ska jag ta det eller det beiga i lapptäcksrutor. Till det vita skulle man kunna ha lapptäckskudden eller linnekuddar. Till det beiga kunde det vara snyggt med gamla vita örngott eller bruna kuddar. Sen blir det nya gardiner. Väljer mellan vita och beiga eller så får jag sy av det randiga tyget från Nyblom o Kollén. Fast jag är sömmerska så syr jag nästan inget till mej själv. Massor jag vill sy men har varken ork eller tid.

Torkställning och kaminspegel vill jag ha i vårt sovrum. Men troligtvis blir dessa för stora. Få se om jag kan klämma in en torkställning. Annars får det bli en pall eller stol. Nu ska det inte bli en massa prylar överallt utan bli ljust och fint med några få saker. Få se om det går att hålla då det är så mycket man vill få plats med. Har ju lite loppisprylar med som vill få plats.
Torkställning och kaminspegel finns i webbutiken.
***
Ja det var lite sovrumsfunderingar. Satt här vid datorn och kollade lite på bilder jag hade. Hittade även en del bilder på loppisprylar jag köpt som jag glömt bort. Måste leta vart jag gömt undan de bara.......ibland får man göra det ett tag (för maken...fniss). Tur att man fotar det mesta....
Kramar Åsa

5 kommentarer:

Vit som snö sa...

Inte alls lätta funderingar...det var vackra förslag båda två... Inget kan iallafall bli fel;)
Jag väntar som bäst på två quiltar i gråvitt...som jag ska ha i mina nya järnfåtöljer. Blir fint tror jag.
Ha en fortsatt fin helg!
Kram Cilla

lolla sa...

hejsan Åsa
vad fint sovrummet kommer att bli..så skönt att få bort all furu, vi har åxå rätt mycket sånt hos oss, men målar bort det mesta undan för undan.
Båda överkasten var verkligen fina medn jag skulle ha valt det helvita :))
ha en fin dag
lolla

♥Zink & Vita ting♥ sa...

Hej!
Vad kul att du kikade on till mig!
Kul att du gillade våra ringar, är väldigt nöjda med dem och så praktiskt att få upp odlingarna!
Det är brunnsringar i olika storlekar som vi köpt.
Vackra quiltar och saker du visar!
Nu ska jag kika vidare i din härliga blogg!
Kramar Mimmi

Skogslyckan sa...

Blir spännande att se ert sovrum. Vi har legat i som två blå jag och min man i helgen. Snart bara stuckaturen och golvet kvar i tv-rummet. Och så soffan förståss, som skall målas en gång till och klädseln är inte klar ännu... Ha en fin start på veckan.
Kram Pia

Designe sa...

Så ljust och härligt sovrum! Er säng är ju jättefin. Så fina qviltade överkast oxå! Ha en bra dag!Kram :)