onsdag 25 april 2012

Ovanlig växt som jag köpt

Vilken bild är bäst av vänster eller höger? Då menar jag färgerna. Då jag använt mitt macroobjektiv men inte stativ så blir det suddigt.

Växten heter Haquetia epipactis och är en vårblommare jag beställt på nätet hos spezialplant.nu.
Den blir 10-15 cm hög. Färg: Limegröna stora breda krans ställda kronblad med gula pistiller.
Sol-halvskugga i stenparti eller rabatt.

Har haft den hemma i ungefär 1 vecka sen jag fick den. Det var tomt i krukan från början men nu är det 2 blommor och 1 tredje på väg. Ska plantera ut den i den soliga slänten senare i vår. Nu bor den på altanen på dagen och inne på kvällen.

Jag kan inget om växter så det är extra kul med nåt ovanligt. Hoppas den klarar sig i slänten. Den måste klara sig själv utan att bli ompysslad för det är vad som gäller här hos mej. På sin höjd sätter jag igång vattenspridaren. Tycker den är supervacker. Just nu är den ca 5 cm hög men växter varje dag.

Kram Åsa

1 kommentar:

Ulrika sa...

Den vänstra bilden gör den bäst rättvisa tycker jag. Undrar om inte slänten blir för varm för den. På andra sidor rekommenderas den att odlas i fuktighetshållande jord fast väldränerat och halvskuggigt! Jag har mina i halvskugga och det funkar utmärkt! Lycka till! Syster