tisdag 28 december 2010

Julgodis, fika och godisinslagning


Denna tomtenissa fick jag på min födelsedag. Kolla all snö utanför som hänger på räcket. Efter bilden så har det kommit mycket mera. Här i Hudiksvall var det snökaos och klass 2 varning på annandagen. Maken tog sej nästan inte ut från vår gata i stan när han skulle åka till affären. Så dagen som skulle firas hos mor och far blev för vår del inställd då vi inte vågade åka iväg de 4 milen. Så vi åkte igår istället och fick äta "rester" sen gårdagen...fniss...supergott.


Så här ser vårt gotteskåp ut i jul. Då lilla kusinen Maia kom på julafton så gjorde jag iordning en hylla i vitrinskåpet så hon inte skulle gå och hitta en massa gott överallt. Men mina små minsta busar går och nallar lite då och då, men det får dom förståss. Har köpt det mesta då det inte fanns tid till att laga allt själv. I silverskålen på fot har jag naturgodis, mandlar med kanel och i den andra silverskålen är det salta nötter. Sen skumtomtar, polkagriskarameller, hallonbåtar, lakritsbåtar, marianne, klubbor mm. Gick fort att fixa iordning. Vaniljkolan har jag gjort efter Leilas recept förra julen.



Lite bakat till min födelsedag (några dar innan jul) blev det. Som saffranskaka, kardemummakaka och mina 3 minsta barn bakade chokladbollar. Min kära mor hade tidigare kommit förbi med 1 ICA kasse med bullar och 1 ICA kasse med saffransbullar och 2 lådor med kakor. Så massor av fika finns det så det räcker hela julen och lite till. Just nu tar vi det bara lugn med skottning, fika, film och massor med MYS....



Igår snodde jag ihop lite snabba gottepåsar som blev små presenter. Hann tyvärr inte lägga ner så mycket tid som jag önskade på dessa men jag är nöjd ändå då det var mitt första försök att göra såna. I webbutiken finns dessa cellofanpåsar med förslutning upptill (liten klisterremsa som ej syns), jag har rullat ihop de upptill och sen satt på dubbelvikt scrapbookingpapper (finns i webbutiken). Häftade sen ihop med häftapparat och sen lite presentsnöre och dekoration. Fylld med skumtomtar och naturgodis med kanel. Nougaten längst upp har jag gjort själv och lagt i knäckformar, sen tagit en kartongbit i botten, cellofanpåse som jag klippt av upptill efter jag satt på snöre. Chokladbollar i knäckformar är ett tips på en lite enklare variant. Roliga små gåbortpresenter. Blev väldigt sugen på att göra mera......

***

Hela familjen är ledig och själv tänker jag varva ledigt med inventering denna vecka. Webbutiken är öppen som vanligt.
***
God fortsättning önskar jag er alla.
Hoppas ni haft en skön och stressfri jul

Kram Åsa

5 kommentarer:

Photo by Maria sa...

Mmmmm så mycket gott godis.. Det är ju inte bara gott utan ser snyggt t oxå. Påsarna du gjort är jättefina..

Kram Mia

Skogslyckan sa...

Kul och se att det är fler som har massor av gotter framme, även om det reducerats rejält i burkar och skålar. Ha en fin dag!
Kram Pia

Sköna o Gröna Ting sa...

Hej goá Åsa!
Jisses vad mycket gott du har haft under jul..., det fullkomligt sög till i sugtarmen på mig när jag såg alla härliga bilder:)
Så söta små gotte presenter, kul att få!
ICA kassar med bullar.., det låter något det:)

Julen har varit bara bra, vi har aldrig haft en sådan lugn jul tidigare.
Nu har man ju fått smak på det så nu kommer jag aldrig gå med på en stressig jul igen:)
Underbart.
Till nyår är vi hembjudna till ett par vänner, det kommer nog bli lugnt då oxå.

Önskar dig ett GOTT NYTT ÅR Åså och ta väl hand om dig i snömassorna!
Kram
Marianne

Bellan sa...

Hej!
Halkade in här från någon annans blogg. Här fanns det mycket smått och gott. Lär återkomma för att få lite inspiration och säkert med nån order på webben också... mycket fint fanns det!
Ha det gott! Kram!
//Bellan

Skogslyckan sa...

Hej igen! Tack för all inspiration under 2010. Är glad att få vara din bloggvän! Ser fram emot ett fantastiskt 2011 och önskar dig och de dina ett riktigt gott nytt år!
Här kommer årets sista varma kram
från Pia