onsdag 17 november 2010

Broderade vetevärmare


Har broderat ett nytt motiv på vetekudde. En krans + ros och text. Kan fås i vilken färg som helst och även med egen text. Denna vetevärmare är 15 x 60 cm och i linne. Innerkudde även i linne och fylld med ekologiska vetekorn.


Har kommer det flera vetevärmare som jag tillverkar. Kattmotiv och gubbe på avlång vetevärmare. Den med personligt namn på är bredare (20x60cm) och den har innerkudde i linne och är sydd i 3 sektioner. Hjärtan finns med olika motiv och även med namn till ex. den nyfödde.

***
Dessa produkter är fina presenter och julklappar. Här hemma har vi den smala avlånga och ett hjärta som vi använder varje dag. Mina tvillingar (6,5 år) använder varsin när de ska sova och har gjort så sen i januari. De delar rum och sen de började använda vetekuddarna har det varit tyst när de ska sova. De blir lugna då de har dom på magen och sängen blir varm och skön, ibland har någon växtvärk eller magknip. Sen brukar jag hämta vetekuddarna när jag ska sova. Den långa använder jag varje kväll. Själv fryser jag jämt och det blir en så behaglig värme under täcket. Fryser jag mycket tar jag även hjärtat och lägger i fotänden. Värmen från vetekudden håller sig länge under täcket. Skönt även mot magknip och när man varit ute och blivit kall, mot värk mm. Om man värmer sängen till den lilla babyn så får man tänka på att det kan bli mycket varmt.
***
Har gjort alla i linne och med brodyr, tanken är att man ska kunna ha den framme hela tiden så att den verkligen blir använd. De med fodral går lätt att tvätta och de andra får man först ta ut vetet ur. Linne och brodyr är hållbart.
***
Många kanske har någon vetevärmare sen förr liggande, plocka då fram den och är du frusen så prova att ha den under täcket. Själv så klarar jag mej nästan inte utan.
***
Igår kom det några hantverkare och satte upp ett tak utanför min ateljé. Färdigmålat och klart och idag fick jag ett stuprör. Ska fota och visa sen. Ska dekorera utanför men just nu hinner jag inte då jag syr julklappsbeställningar. Och idag ska en lyktstolpe upp utanför som elektrikern monterade igår. Den har vi haft liggande i förådet i över 6 år. Nu äntligen ska den upp....
Kram Åsa

1 kommentar:

Lantligt i smultronbacken sa...

Vetevärmarna måste vara en av världens bästa uppfinning. Så bra till mycket. Min används flitigt under kvinnoveckan.

Så fina med broderi. Perfekt julklapp till den som inte äger en.

Kram